Naturvidenskabeligt grundforløb

Det naturvidenskabelige grundforløb udgør den gymnasiale introduktion til naturvidenskab gennem arbejde med grundlæggende elementer af naturvidenskab. Der lægges vægt på både den faglige bredde og det sammenhængende i naturvidenskaben. Udgangspunktet for naturvidenskabeligt grundforløb er aktuelle problemstillinger med et naturvidenskabeligt indhold, som bredt repræsenterer de naturvidenskabelige fag, og som giver mulighed for en undersøgende, eksperimentel og oplevelsesorienteret tilgang til omverdenen. I naturvidenskabeligt grundforløb kan fagene biologi, bioteknologi, fysik, geovidenskab, informatik, kemi og naturgeografi indgå.

Faglige mål

Eleverne skal kunne:

  • formulere og teste enkle hypoteser
  • gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter såvel i felten som i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed
  • opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
  • anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
  • formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
  • demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab

Fagligt indhold

Ved udvælgelsen af det faglige indhold i naturvidenskabeligt grundforløb lægges vægt på, at indholdet giver anledning til:

  • samarbejde mellem de naturvidenskabelige fag
  • eksperimentelt arbejde, såvel i laboratoriet som i felten
  • behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
  • at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
  • at vise relevansen og anvendelsen af naturvidenskab i samfunde

Søg efter en side