Fagre nye verden - EDB’s indtog på Herning Gymnasium.

I 1982-83 indkøbte Herning Gymnasium deres to første mikrodatamater af typen Piccolo fra det danske Edb-firma Regnecentralen. Der var tale om grundmodellen uden harddisk, så prisen pr. styk kunne holdes lige under 30.000 kr., hvilket man på det tidspunkt kunne få en nyere brugt Opel Kadet for. Topmodellen med 12 Mb harddisk kostede det dobbelte. Indkøbet var opvarmning til den generelle indførsel af Edb-undervisning, som var på trapperne. Fra skoleåret 1984-85 skulle alle 1.g klasser undervises 30 timer i den nye teknologi. De to computere rakte ikke langt, så i lighed med andre gymnasier investerede vi 250.000 kr. i 10 af Regnecentralens nye skolecomputer Piccoline. Da der ikke var ledig lokalekapacitet, blev maskinerne opstillet i et depotrum, hvor der nu er pedelkontor. Året efter blev sproglaboratoriet (hvor der nu er Mediefagslokale) inddraget og indrettet til Edb-rum med plads til en hel kasse ad gangen.

Piccolinecomputerne blev brugt til tekstbehandling, regneark og specielle undervisningsprogrammer til fagene. De havde kun diskettestationer og ingen harddisk, farveskærm eller mus. Computerne var ikke forbundet i netværk til en server, og dermed heller ikke forbundet til Internettet. Opkobling ud af huset skete via dyre, langsomme og larmende modems, som kørte over telefonnettet. Næste generation af computere muliggjorde Multimedier, hvor lyd, video, animationer m.v. blev distribueret via CD-ROM mediet. Personlige bærbare computere så først dagens lys på gymnasieområdet 10 år senere.

Siden da, er digitaliseringen og brugen af computere – ikke mindst bærbare computere – blevet en fuldstændig integreret del at hele skolens hverdag. Elever og lærere bruger dem i timerne, alt administrativt arbejde sker via forskellige digitale platforme, ja selv skriftlig eksamen afvikles digitalt i de fleste fag.

Er det godt eller skidt?… Tjae, det kan der siges meget om, og senest har den verdensomspændende lancering af Chatbot GPT igen vakt diskussionen om, hvor langt vi skal gå i brugen af moderne teknologi i undervisningen. Men ét er sikkert uddannelsessektoren er i bevægelse, og Herning Gymnasium flyder sikkert med fremad.

Søg efter en side