Herning Gymnasium ud i verden - Verden ind på Herning Gymnasium

Interkulturelle kompetencer – en naturlig del af en moderne almendannelse

Studieture til udlandet har i mange år været en vigtig og naturlig del af studenternes almendannelse. I nyere tid, i den globaliserede verden, er det internationale perspektiv blevet en endnu vigtigere del af uddannelsen af unge mennesker. Derfor har vi på Herning Gymnasium formuleret en international strategi, der angiver en ambitiøs vinkel i undervisningen, og som handler om hvordan vi udvikler elevernes interkulturelle kompetencer og skaber en tydelig sammenhæng mellem daglig undervisning og de internationale aktiviteter. Vi forstår internationalisering bredt, som noget der både kan erhverves hjemme og ude, som udvikles både ved at lære fra andre og ved at lære andre, og som får en særlig dimension i det personlige.

Visionen er:

Herning Gymnasiums studenter skal være interkulturelt kompetente, dvs. studenter der har øvet sig i og er parate til at være borgere i en globaliseret verden

Ude - Herning Gymnasium ud i verden

Studieture i gymnasiet har eksisteret altid – næsten. I hvert fald er det en gammel tradition, at klasserne i løbet af deres gymnasietid rejser en tur til udlandet. Det foregår som hovedregel 1 uge i foråret i 2.g.

Vi er så heldige at have samarbejde med en række forskellige skoler rundt om i verden. Det betyder, at vi, med nye klasser, vender tilbage til de samme steder. Det er noget helt særligt at fastholde en kontakt til mennesker, der startede med at være fremmede, og som kontakten har udviklet sig, nu er blevet kolleger og gode samarbejdspartnere. Det er også noget særligt og nogle gange næsten for spændende, når vores elever skal indkvarteres privat hos gymnasieelever fra partnerskolen. Det gør et stort og blivende indtryk.

Også på studieture uden besøg hos partnerskoler og i fremmede hjem er udbyttet stort. Både fagligt og socialt bliver der tanket godt op på oplevelseskontoen.

(citater – se nedenfor)

Hjemme - Verden ind på Herning Gymnasium

At have samarbejdspartnere i udlandet betyder, at vi i flere tilfælde er så heldige at få genbesøg. I foråret 2023 har der været mange internationale besøg, både fra Bad Wildungen og Slesvig i Tyskland og fra North Carolina og Ohio i USA. De bringer friske pust med sig og giver ny viden for både værter og gæster om sig selv og hinanden. Det er interkulturelle kompetencer, der trænes og udvikles ved sådanne besøg.

På lærerniveau er der også besøg. Hvert semester kommer en studerende fra universitetet i Alicante til Herning Gymnasium i 4 uger som et led i sin uddannelse som underviser i spansk som fremmedsprog. Vedkommende følger undervisningen og deltager aktivt heri og er indkvarteret såvel privat som i skolevillaen. Opholdet giver anledning til mange udbytterige og konstruktive diskussioner og refleksioner over undervisning og fremmedsprogsdidaktik på tværs af undervisningskulturer og læringssyn.

Partnerskoler

I øjeblikket har Herning Gymnasium samarbejde med følgende skoler:

Lutheran Junior Seminary Highschool, Morogoro, Tanzania

A.P. Møller Skolen, Slesvig, Tyskland

Gustav Stresemann Gymnasium, Bad Wildungen, Tyskland

Tri-County Early College, Murphy, North Carolina, USA

Orange High School, Cleveland, Ohio, USA

Vilniaus Gabijos Gymnazija, Vilnius, Litauen

Elvebakken Videregående Skole, Oslo, Norge

Glasir – Tórshavn College, Færøerne

Brug af IT som en naturlig del af undervisningen har bl.a. vakt vores tyske kollegers interesse. Så meget at der på et tidspunkt var besøg fra vores partnerskole i Bad Wildungen, der havde overtalt en lokal politiker, til at rejse med for ved selvsyn at opleve, hvordan IT-hjælpemidler kunne indgå konstruktivt i undervisningen og bidrage til elevernes læring og dannelse.  Det var lærerigt for begge parter.

Det danske sprog er svært. Det fortæller vores udvekslingselever os. Bløde d’er, ordstilling og nye bogstaver, som er svære at udtale, volder kvaler, når dansk ikke er modersmålet. Hvert år har udvekslingselever fra forskellige egne af verden deres daglige gang på skolen. De er her et halvt eller et helt skoleår og følger stort set de danske elevers hverdag. I skoleåret 2022-23 har vi elever fra Frankrig, Brasilien og Hong Kong. Resultatet er ofte der varige venskaber.

Og måske det allervigtigste: Undervisningen. I en lang række fag, særligt de humanistiske og samfundsvidenskabelige, bidrager tekster og undervisningsforløb til skolens mål om at gøre eleverne interkulturelt kompetente. Fra forskellige faglige vinkler stifter de bekendtskab med sprog, egen og andres kulturer, samfundsforhold og måder at indrette sig på og tænke på, der tilsammen bidrager med øget kendskab til og viden om, hvordan verdens mangfoldighed ser ud.

Læs mere i tidligere numre af Internationalt Årsskrift, hvor der er beretninger om, hvordan vi på Herning Gymnasium på forskellig vis arbejder med at gøre vores elever interkulturelt kompetente.

Lærerne siger:

Eleverne skal lære at være rummelige og acceptere forskellighed. Det kommer f.eks. særligt til udtryk, da vi rejste til Murphy, North Carolina. Her blev det tydeligt for eleverne, at de var kommet til et område i USA, der kulturel, religiøst og politisk var helt anderledes end Herning. Eleverne lærte, at 95% stemmer på Trump og bærer hans værdier, at nogle amerikanere bærer våben i det offentlige rum som fx i supermarked, at alle kører bil og ingen cykler, at meget få har været udenfor North Carolinas grænser, at forskellen på rig og fattig er ekstrem, at man ikke er/kan være åben om sin seksualitet, da der ikke er plads til for stor forskellighed, selvom man bærer de kristne værdier nært og går i kirke hver søndag….det er en forståelse for verden, som eleverne tager med sig videre, som de ikke glemmer, men vigtigst af alt så lærer de at acceptere denne forskellighed og nyde ’at alt er anderledes’. Som lærer oplever man også, hvordan eleverne høflig indpasser sig, spørger interesseret og tager del i kulturen og oplevelsen.

At være på studierejse til Spanien i foråret 2.g er en oplevelse, der på anden vis end de årlige familierejser til Costa del Sol udfordrer vores elever og bidrager til deres interkulturelle kompetenceudvikling. Når man er et ungt menneske, der en tidlig morgen i marts vågner op i sin seng i Danmark for få timer senere at møde sin spanske værtsfamilie, hilse på dem med de berømte kindkys, spise sen aftensmad sammen med dem og både forsøge at forstå og udtrykke sig på spansk samt indgå i den spanske families liv, så er der dømt interkulturel kompetenceudvikling i en fart, vi ikke kan mestre i klasselokalet hjemme på H. P. Hansens Vej. Når vores unge mennesker tager hjem efter en uge i det spanske, har de en autentiske oplevelse af, hvordan man tilrettelægger livet i en spansk familie, hvordan tilværelsen tager sig ud i en større, spansk provinsby, og de har på egen krop oplevet, hvordan man går i skole og modtager undervisning. Det er rige interkulturelle oplevelser at have med hjem i kufferten.

Studieture er meget vigtige i sprogfagene, da de er med til at virke motiverende for sprogundervisningen inden afrejsen. Eleverne har mulighed for at få afprøvet deres begyndersprog in real life. De oplever et autentisk kulturmøde i form af mad, skolebesøg (Sorbonne), museer og nogle gange også demonstrationer i gaden. De får mod på at bruge deres sabbatår på at rejse til det besøgte land, hvilket flere siger, at de ikke rigtigt havde turdet tænke var muligt. De oplever, at et begyndersprog i tre år godt kan være nok til at søge et job i landet. Det sociale aspekt er naturligt også meget vigtigt – eleverne får det bedre med hinanden, og elev-lærer-forholdet styrkes også.

Eleverne siger:

Det er dejligt at være på studietur fordi man både får noget socialt og noget lærerigt ud af det. Derudover styrker man fællesskabet i klassen.

Det giver et kulturelt indblik, men det er samtidigt svært og udfordrende og det afprøver ens grænser. Det giver et bedre sammenhold i klassen og man får snakket sammen alle sammen.

Jeg synes studietur er mega fedt. Man får så mange indtryk både gode og dårlige. Man oplever en anden kultur en den danske. Alicante var meget grænseoverskridende, da man skulle bo hos en værtsfamilie, som man ikke har haft relation til i starten. Det er også udfordrende, da de ikke kunne tale engelsk, så man var nødt til at prøve sig frem på spansk. Derudover får man et bedre klassefællesskab ved at være afsted sammen og have en helt anden hverdag, end man var vant til hjemme i Danmark.

Skolesamarbejde på tværs af kontinenter

Når det i januar måned er koldt og mørkt i Danmark, er det efterhånden en fast tradition, at årets 2r rejser til Tanzanias solbeskinnede og varme himmelstrøg. Denne studierejse giver eleverne en helt særlig mulighed for at lære en kultur og et land at kende, der på utrolig mange måder er meget forskellig fra det vante hjemme i Danmark.

Den mest centrale del af studieturen er et ophold på en lokal skole, Lutheran Junior Seminary i Morogoro, som Herning Gymnasium for år tilbage etablerede et samarbejde med. De danske elever bliver indkvarteret på værelser sammen med lokale elever, og oplever livet på en tanzanisk kostskole med alt hvad det indebærer. Det er en helt unik mulighed for at få en fremmed kultur ind under huden og lære om ungdomsliv i Tanzania. Noget af det, som de danske elever altid bemærker, er den større magtdistance mellem elever og lærere. ”Mange fik et chok, man skulle rejse sig op, inden man sagde noget i undervisningen” fortæller Ida Toksvig, som besøgte Tanzania i 2023. Klassekammeraten Mathilda Hansen supplerer: ”Og hvis man ikke kunne svare rigtigt, blev man sendt uden for døren”. Eleverne oplevede også, at de lokale elever var fagligt ambitiøse, og ofte stod tidligt op om morgenen for at læse lektier. Under opholdet blev der dog også tid til andet end det skolefaglige, og her oplevede eleverne en påfaldende lighed. ”Meget af det samme fylder for de unge i Tanzania, de går også op i kærester, film og mobiltelefoner ligesom os. Men vi har mere adgang til det” fortæller Ida Toksvig. Flere af de danske elever oplevede et stykke tid efter hjemkomst at blive kontaktet af de tanzaniske elever over Instagram, for når de er hjemme på ferie, har mange af dem adgang til smartphones, der ellers er forbudt på kostskolen.

De danske elever i r-klasserne går på studieretningen med samfundsfag og engelsk på A-niveau, og inden turen har de modtaget undervisning om afrikansk litteratur, historie og samfundsforhold. Som eksempel kan nævnes, at eleverne ofte har arbejdet med Chinua Achebes klassiker Things fall apart i engelskundervisningen og lært om det britiske imperium, som Tanzania var en del af frem til uafhængigheden i 1961. På denne måde er undervisning om Afrika på forskellig vis en integreret del af det faglige arbejde i studieretningen.

Samarbejdet med Lutheran Junior Seminary blev etableret tilbage i 2015. Fra Herning Gymnasiums side var der et ønske om at etablere et samarbejde med en skole i Tanzania, men dette kunne vanskeligt lade sig gøre på distancen, og derfor rejste underviserne Lina Gaarde Knorborg og Ninette Müggler Mortensen til Tanzania for at aflægge besøg på en række offentlige tanzaniske skoler. Kontakten til disse skoler var blevet etableret via en hollandsk NGO, der arbejdede med at levere brugt computerudstyr til skoler i Tanzania. Forholdene på disse offentlige skoler viste sig dog at være af en sådan karakter, at det var vanskeligt at forestille sig et frugtbart samarbejde. For at gøre et sidste forsøg på at finde en skole, der kunne etableres et samarbejde med, rejste Lina til byen Morogoro, der er placeret i en rimelig afstand fra Dar es Salaam, hvor der er en international lufthavn. En lokal receptionist på et hotel i byen kunne give navnene på en række private kostskoler i området, og én af disse var Lutheran Junior Seminary, som valget altså faldt på. Da den danske lærer ankom uanmeldt, og begyndte at tale om et skolesamarbejde med et dansk gymnasium, var den lokale ledelse først noget forvirret, men heldigvis åben og positiv overfor ideen. Året efter lykkedes det via en Danida-bevilling at invitere to medarbejdere fra Lutheran Junior Seminary til at besøge Herning Gymnasium, og i 2017 var den første klasse fra Herning i Tanzania. Siden er der årligt afholdt studieture til landet, kun afbrudt af en enkelt corona-aflysning i 2021.

Ud over opholdet på samarbejdsskolen indeholder studieturen også andre spændende aktiviteter såsom byvandring i storbyen Dar es Salaam, trekking, safari samt ophold på den danske adventure-højskole på Zanzibar.

Søg efter en side